• Leveranstid 3-5 dagar
  • Frakt 49:-
  • Öppet köp 30 dagar
  • Kort/faktura utan avgifter

MÅNADENS JOBIAN

Joacim Ekholm, vd Jobi Footright: 

 "Stort tack för det förtroende ni ger och gett JOBI genom åren!"

Joacim Ekholm

Varje månad kan du läsa om Månadens "Jobian" via Nyhetsbrevet.
Nu tyckte vi att det var Jobis vd:s tur att bli intervjuad. Läs om hur Jobi startade!   

Nå Joacim, beskriv dig själv med 5 ord…

Lugn, stabil, ärlig och otålig, vill att saker skall gå snabbt. Problemlösare. 

Jobi började redan 1985 med att sälja skor på skovisningar. Varifrån kommer idén och hur uppkom den?

En man som heter Olle Sjögren ägde på den tiden en sulmaskin i Helsingborg. Maskinen tillverkade sandaler med sk ”minuseffekt” (hälpartiet är lägre än framfotspartiet). Olle frågade om vi ville jobba för honom. Jag och min partner sa ja, men ville köra det som ett eget företag. Företaget döptes till JOBI, av våra namn Joacim och Birgitta. Samarbetet blev kort, ca 6 månader, då Ove sålde tillbaks maskinen till den tidigare ägaren. Han blev nu konkurrent till oss.
Vi hade dock fått smak för skoförsäljning och tog kontakt med företaget LT skor och VD Lars Ekelund.  Tack vare samarbetet med LT skor behövde vi inte gå till banken och låna pengar; LT skor lagerhöll våra produkter och vi betalade efterhand som vi sålde.  

Grundidén med företagsbesök kommer från skånska toffeltillverkare som reste ut och sålde 2:a sortering till personalen på äldreomsorgen. 

Vad har de största utmaningarna varit genom åren?

Att få skotillverkare i Europa att göra bekväma skor och sandaler. Mitt huvudmål med kollektionerna har alltid varit sandaler och skor med fräck design OCH hög komfort.
De arbetsskor som producerades när vi startade var vita, tråkiga och inte särskilt bekväma att gå i. Det har dock blivit något bättre med åren eftersom de nu förstår att de producera ”något extra” för att inte bli utkonkurrerade av kineser.
Eftersom Sverige är ett litet skoland med förhållandevis små volymer jämfört med övriga Europa, har detta ibland varit en omöjlig uppgift.    

Kan du kort beskriva hur du tänker när du väljer skor inför varje säsong? Skiljer det sig hur du tänker när det gäller Jobbskor och Footsoul?

Jag tar intryck av mycket runt omkring mig. Butiker i andra länder, mässor och jag lyssnar på vad våra representanter berättar om de önskemål som ni kunder har.
28 års erfarenhet i branschen i kombination med inspiration, mode och kundönskemål är en bra mix och jag hoppas att du som kund känner dig trygg med vårt urval.  
Jobbskor har prioritet komfort-design.  Footsoul har design-komfort.

Gemensamt för båda är att inte tulla på kvaliteten. Tack vare att inköpen görs direkt från fabrikerna och vi inte har mellanhänder mellan dem och er kunder, kan vi hålla bra priser ändå. 

Hur har satsningen på det egna modevarumärket Footsoul gått?

Väldigt bra, framförallt var det jättebra att vi tog fram det. Nu är vi tydligare mot våra kunder om vad man kan förvänta sig av respektive kollektion. 

Kan du ge våra prenumeranter lite ”inside information” om hur höstens sortiment ser ut…?

Inte mer än att hösten kollektion blir större än någonsin…! 

Nu har du chansen; vad vill du säga till Jobis kunder och nyhetsbrevsprenumeranter…!?

Stort tack för det förtroende ni ger och gett JOBI genom åren! Vi jobbar ständigt på att bli bättre för att behålla ert förtroende och hoppas att ni är nyfikna på höstsortimentet. 
Ha en riktigt skön sommar!

Självklart byter Joacim om till jobbskor när han kommer till kontoret. På fötterna har han Birkenstock Arizona , modellen med mjuk fotbädd.