Köpvillkor

Köpvillkor privatkunder

Välkommen som kund hos JOBI!

Innan du genomför ditt köp hos Jobi Footright AB, 556029-4273, ber vi dig att godkänna våra försäljningsvillkor enligt nedan.
För din skull är Jobi Footright AB, certifierade med ”Trygg E-handel”.

Beställningar

Beställningar är bindande och innebär att du, när du klickat på knappen "Slutför köp" i kassan, är betalningsansvarig för ordern. Köp kan göras till leveransadress i Sverige, av dig som är minst 18 år.

Olika sätt att beställa:

  • E-handel på www.jobi.se
  • Av säljare på en JOBI skovisning
  • Via mejl till info@jobi.se. (Ange artikelnummer, storlek, dina adress- och kontaktuppgifter samt ditt personnummer eftersom vi skickar mot faktura).
  • Via telefon till JOBI, telefonnummer 042-22 00 60.

Betalning och priser

I varukorg och kassan visas beställningens totalpris, d.v.s. inklusive fraktavgiften på 29 kronor. 25 % moms ingår i alla priser.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

  • Swish
  • Faktura
  • Kortbetalning
  • VISA/Mastercard
  • Direktbetalning bank
  • Delbetalning via Svea Bank AB (ev. kreditkostnader tillkommer)


Faktura

Vid betalning med faktura (beställning via jobi.se) samarbetar vi med Svea Bank AB, org nr 556158–7634. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor avseende köp på jobi.se är av JOBI Footright AB överlåtna till Svea Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Beställning gjord vid skovisning faktureras av Jobi Footright AB mot sedvanlig kreditprövning. Försenade betalningar hanteras av Visma Inkasso.

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Banks/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Delbetalning

Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed få möjlighet att delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet, närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%. 

Allmänna villkor

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Bytesrätt

Vi byter dina skor utan kostnad under förutsättning att du följer dessa anvisningar:

Skorna du vill byta ska vara i samma skick som de mottogs, alltså provade men oanvända, och ska returneras i sin originalförpackning tillsammans med eventuella inneremballage. Tänk på att det är en annan kund som kommer att köpa de skor som du returnerar, precis som i en butik på stan.

Returfraktsedel beställs via formulär här på hemsidan och skickas hem till dig med post.

Klistra adresslappen på paketet och lämna på närmsta PostNord-utlämningsställe. Fyll noggrant i och återsända den returnota som medföljer returfraktsedeln, när vi fått skorna och information om vilka bytesskor som önskas, skickar vi dessa inom 7 dagar under förutsättning att de finns på lager.

Kundtjänst

Vår kundtjänst når du på 042-22 00 60 måndag - torsdag 09.00-15.00. Frågor eller ärenden som mejlas till info@jobi.se, besvaras inom 48 timmar.
Observera att fakturaärenden för beställningar som gjorts på hemsidan hanteras av Svea Bank AB: telnr 08 514 931 13 / kundtjanst.sveawebpay@svea.com.

Leveransvillkor

Din beställning levereras till ditt närmsta PostNord-utlämningsställe. Om inget annat framgår vid respektive produkt, finns produkten på lager. Då har du dina skor inom 2–5 arbetsdagar.

Om produkten är tillfälligt slutsåld, får du information om detta samt beräknad leveransdag. Om leveransen blir så pass försenad att du ångrar ditt köp, har du rätt att utan kostnad häva beställningen. Meddela oss i så fall snarast via mejl. Vid outlöst försändelse tar vi ut en kostnad av 100 kronor.

Reklamation

Om du tagit emot skadade eller defekta skor, skall du reklamera varan inom skälig tid från det att du upptäckt eller borde upptäckt fel på din vara.  
Vänligen fyll i formuläret här på hemsidan så skickar vi en returfraktsedel så att du fraktfritt kan returnera de felaktiga skorna till Jobi Footright, Porfyrgatan 2, 254 68 Helsingborg, via Postnord. Vi ersätter transportskadade eller nya felande skor utan kostnad, eller så får du dina pengar tillbaka. Om dina skor går sönder efter en tids användande, görs först en bedömning kring slitage.

Reklamationsrätten gäller i tre år. Skulle tvist uppstå, följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Allmänna Reklamationsnämnden når du via www.arn.se eller ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.
Du kan också vända dig till den europeiska plattformen EU ODR (länk). 

 

Säkerhet

Cookies

Jobi.se använder sig av s.k. cookies. Cookies är informationsfiler som automatiskt sparas av webbläsaren på datorns hårddisk. Cookies används i statistiksyfte för att till exempel identifiera om det är första gången någon besöker hemsidan. En cookie kan inte avslöja användarens e-postadress eller liknande. Cookies är också nödvändiga för att butiken ska fungera fullt ut.

Integritetspolicy

När du handlar på www.jobi.se godkänner du att vi får lagra dina uppgifter i enlighet med vår integritetspolicy och GDPR (General Data Protection Regulation). Ditt lösenord är krypterat så att varken vi eller någon annan kan komma åt det. Övriga personuppgifter (namn, mejladress, postadress, telefonnummer) används endast internt för att kunna ge dig bra service, och för att skicka specialerbjudanden och nyhetsbrev om du valt att låta oss göra det. Observera att uppgifterna inte under några omständigheter kommer att säljas eller överlämnas till 3:e part.

Dina persondata är en förtroendesak och vi tar din personliga integritet på största allvar.
JOBI är skyldiga att på begäran av den registrerade rätta felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter, samt på begäran radera en registrerad persons uppgifter. Information som krävs för att Jobi ska fullgöra sina förpliktelser avseende pågående köp, garantiåtagande samt bokföring raderas ej. Personuppgiftsansvarig är JOBI Fotoright AB. Läs mer i JOBIs Integritetspolicy. 

Trygg E-handel

Jobi.se är certifierade med "Trygg E-handel". Detta betyder att du som kund kan känna dig trygg och säker när du handlar av oss. För att läsa mer om Trygg E-handel och dina rättigheter som konsument, besök dem här.

Ångerrätt/Öppet köp

Enligt Lagen om distansavtal har du som privatkund 14 dagars ångerrätt. Hos JOBI har du 30 dagars ångerrätt, oavsett om du handlar på hemsidan eller via en arbetsplatsvisning.

Om du ångrar ditt köp, måste du meddela oss senast 30 dagar efter den dag du tog emot dina varor. Du meddelar oss genom att skriva ett mejl till web@jobi.se.
Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätten som du kan ladda ner HÄR.

Skorna får vara provade, men ej använda. En förutsättning för att du ska få utnyttja ångerrätt med full återbetalning är att skorna lämnas tillbaka i nyskick, d.v.s. i samma skick som du själv fick dem. Detta är en absolut förutsättning för att en annan kund ska kunna köpa de skor som du skickat tillbaka.

Visar det sig att skorna är hanterade i större omfattning än nödvändigt för att de ska kunna provas kommer 50 % avdrag att göras för slitage och värdeminskning innan återbetalning sker.
Då JOBI endast säljer nya skor, är förutsättningen för att du ska få utnyttja full ångerrätt att skorna lämnas tillbaka i nyskick, d.v.s. i samma skick som du fick dem.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag du meddelat oss om att du vill göra en retur.
Återbetalning sker inom 14 dagar från den dag då vi fick meddelande om att du ångrar köpet. Vi kan dock komma att avvakta med återbetalningen till dess att varan kommit åter eller ni visat att varan är returnerad, det som sker först.

Skorna ska returneras i sin originalförpackning med de eventuella inneremballage som fanns vid leverans.

Returfraktsedel beställs HÄR 
Du ska fylla i och återsända den returnota som medföljde returfraktsedeln tillsammans med de returnerade skorna.
Returfrakt vid ångrat köp kostar 29 kr om du använder JOBIs returfraktsedel (inbetalningskort medföljer returfraktsedeln). Om du väljer att skicka tillbaka skorna på annat sätt, står du själv för hela returfrakten och försändelsen får ej beläggas med lösen. Notera i detta fall tydligt ditt namn, kund-, person- eller ordernummer.

Observera att outlösta paket ej betraktas som utnyttjande av ångerrätten och debiteras med 100 kronor.

Du kan läsa mer om Lagen om distansavtal på Konsumentverkets hemsida.

Köpvillkor företag

 

Bästa företagskund, välkommen till oss på JOBI! Innan ni genomför ett köp, ber vi er att godkänna våra försäljningsvillkor enligt nedan.


Beställningar

Beställningar är bindande och kan göras av juridisk person samt privatperson som är minst 18 år.

Olika sätt att beställa:

E-handel på www.jobi.se
Via mejl till info@jobi.se. (Ange artikelnummer, storlek, organisationsnummer, adress- och kontaktuppgifter)
Via telefon till JOBI, telefonnummer 042-22 00 60.

Betalning och priser

I varukorgen och kassan framgår beställningens totalpris d.v.s. inklusive fraktavgiften på 29 kronor. 25% moms ingår i alla priser.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ: Swish, faktura, direktbetalning via bank eller med kort (VISA/Mastercard).

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB, org nr 556158–7634. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Samtliga fakturor avseende köp på jobi.se är av JOBI Footright AB överlåtna till Svea Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att organisationsnummer lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Beställning gjord vid skovisning faktureras av Jobi Footright AB mot sedvanlig kreditprövning. Försenade betalningar hanteras av Visma Inkasso.

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Banks/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Bytesrätt

Om ni behöver byta några skor gör vi naturligtvis det utan kostnad under förutsättning att ni följer dessa anvisningar:

Skorna du vill byta ska vara i samma skick som de mottogs, alltså provade men oanvända, och ska returneras i sin originalförpackning tillsammans med eventuella inneremballage. Tänk på att det är en annan kund som kommer att köpa de skor som du returnerar, precis som i en butik på stan.

Kontakta oss för att beställa en returfraktsedel. Denna klistras på paketet som lämnas på närmsta postutlämningsställe eller ring Postnord och begär hämtning.

Ni ska fylla i och återsända den returnota som medföljer returfraktsedeln, så att vi vet vad vi ska skicka i stället för de returnerade skorna. När vi fått skorna och information om vilka bytesskor som önskas skickar vi dessa inom 7 dagar under förutsättning att de finns på lager.

Kundtjänst

Vår kundtjänst når du på 042-22 00 60 måndag - torsdag 09.00 - 15.00. Frågor eller ärenden som mejlas till web@jobi.se, besvaras inom 48 timmar.
Observera att fakturaärenden för beställningar som gjorts på hemsidan hanteras av Svea Bank AB, telnr 08 514 931 13 och kundtjanst.sveawebpay@svea.com.

Leveransvillkor

Samtliga paket skickas med PostNords företagspaket 16.00 (vi levererar endast inom Sverige). Under förutsättning att de varor ni beställt finns på lager har ni dem inom 2–5 arbetsdagar. Om produkten är tillfälligt slutsåld får ni information om detta samt beräknad leveransdag. Om leveransen blir så pass försenad att ni ångrar ert köp, har ni rätt att utan kostnad häva beställningen. Meddela oss i så fall så snarast via mejl.

Reklamation

Om ni tagit emot skadade eller defekta skor, ska vi snarast rätta till detta. Vänligen kontakta oss, så skickar vi en returfraktsedel för fraktfri retur av de felaktiga skorna via vår transportleverantör PostNord. Vi ersätter felande skor utan kostnad, eller så får du dina pengar tillbaka (om köp gjorts inom 2 månader). Om dina skor går sönder efter en tids användande, görs först bedömning kring slitage.

Säkerhet

Cookies

Jobi.se använder sig av s.k. cookies. Cookies är informationsfiler som automatiskt sparas av webbläsaren på datorns hårddisk. Cookies används i statistiksyfte för att till exempel identifiera om det är första gången någon besöker hemsidan. En cookie kan inte avslöja användarens e-postadress eller liknande. Cookies är också nödvändiga för att butiken ska fungera fullt ut.  Läs gärna mer i vår integritetspolicy.

Returer och byten

Beställa returfraktsedel
Om du av någon anledning behöver returnera mottagna skor, kontakta oss för att beställa en returfraktsedel. Med fraktsedeln bifogas en returnota som ska fyllas i och skickas tillbaka tillsammans med skorna. Fraktsedeln klistras utanpå paketet. Paketet lämnas på närmsta PostNord ombud eller postinlämningsställe. Skorna ska alltid returneras i originalkartong. Obs! Skriv upp kolli-id ifall paketet skulle försvinna.

Vid byte står JOBI för samtliga fraktkostnader när man använder JOBI-fraktsedel enligt ovan. Om du väljer att skicka tillbaka skorna på annat sätt, står du själv för hela returfrakten och försändelsen får ej beläggas med lösen. Notera tydligt ditt namn, kundnummer och ordernummer.

Läs mer